Skip to main content

Kisah dan Perubahan Saya Selepas Minum ESP


Oleh kerana, sepanjang April ni ESP tengah Promosi, saya akan berkongsi pengalaman dan perubahan sendiri selepas minum ESP secara konsisten selama setahun lebih.

Saya kenal ESP ni mula tahun 2014. Masa tu dah macam trend, semua orang minum ESP sebab nak cantik. Tapi, saya tak beli pun ESP ni sebab saya tengah consume satu kolagen yang agak mahal dalam harga RM 200 lebih.


Dah beli 3 kotak kolagen tu, saya dapat rasa ada perubahan di kulit muka. Tapi, Ya Allah mahal ya RM 200  sekotak kolagen tu dan di dalam dia cuma ada 15 sachet.


Saranan minum kolagen tu untuk bagi berkesan ialah 2 sachet sehari. Allah, memang tak mampu la nak teruskan consume sebab saya masih tengah study tak bekerja.


So, pada tahun yang sama, saya dah berkahwin dan hamil. Bila nampak ada orang berkongsi pasal kebaikan ESP untuk ibu hamil, saya terus pujuk suami beli. 😁


Terpujuk la juga Suami beli ESP dan mula minum masa hamil dua bulan. Tapi, sebab mual dan muntah 24 jam sehari, saya berhenti minum sebab tak lalu. Masa tu, anak tekak ni hanya boleh minum Milo cecah biskut. Nasi, ayam, ikan, sayur, semua tak makan. Asal hidu nasi berlauk, mula kembang tekak ni. Huhu


Selepas masuk 5 bulan kandungan, saya dah tiada alahan. Mula berselera nak makan nasi berlauk dan minum air yang manis.
Masa ni juga berat badan naik 5kg secara mendadak. 😅 Nurse dah suspect saya Gdm. Jadi bermula lah episod minum air gula tapi syukur Alhamdulillah, paras gula normal. Hehe


Saya minum tak ESP?  Minum tapi tak konsisten.  Minum bila tak mual. Minum bila rasa lapar sangat. Minum bila rasa nak gastrik.
Sampai lah hari masuk wad, saya bawah ESP tu letak dalam bekas kecil. Saya ingat lagi, jam 9 malam nurse dah suruh bersiap untuk masuk dewan bersalin. Saya sempat bancuh ESP dan minum VCO untuk bagi badan bertenaga masa bersalin nanti. 😊


Dan, betul rasa kenyang lama sebab bertarung nyawa dalam dewasa bersalin hampir 5 jam tu perlukan tenaga yang banyak , akhirnya selamat melahirkan anak sulung.


Tapi, selepas saja anak sulung dilahirkan; masa saya berpantang dan sepanjang proses menyusukan anak sulung saya dah tak consume dah ESP. 😅 Rasa menyesal pun ada. Huhu


Bila anak masuk umur setahun 9 bulan, saya rasa susu makin berkurang tapi anak masih menyusu sepenuhnya.
Pada masa yang sama, kulit muka saya masa tu makin hari makin teruk. Naik jerawat, kulit makin kering, liang roma terbuka dan paling tak seronok ialah bila kulit muka makin kusam.
Saya dah cuba macam cara nak bagi kulit muka naik seri balik. Scrub seminggu tiga kali, pakai bedak sejuk, sapu pelembap,  makan buah banyak-banyak,  minum air 1 liter lebih sehari.  Tapi masih kulit muka kering dan kusam.

Macam mana tahu kulit kusam? Bila saya pakai bb cream di muka, kulit makin kering dan muka makin gelap. 😅 Rasa frust bila kulit muka jadi macam ni.


Jadi, saya teringat balik dulu pernah consume ESP.
Saya pun Google macam mana ESP boleh membantu untuk menyelesaikan masalah kulit.  Pada masa yang sama juga, saya Google juga macam mana ESP boleh bantu saya untuk hasilkan air susu lebih banyak. Dari situ, saya dah mula faham kenapa ESP boleh bantu menyelesaikan masalah saya.


Syukur Alhamdulillah,  saya dah mula minum ESP balik dan sekarang dah tong yang ketujuh. Sehinggalah anak kedua dilahirkan dan sekarang umur dia dah masuk 3 bulan dan fully breastfeed. Satu tong ESP ini boleh bertahan dalam 1-2 bulan.


Apa yang saya dapat rasa perubahan selepas konsisten mengamalkan ESP ialah air susu makin banyak dan tidak mudah lapar.
Badan lebih bertenaga,  berat badan pun maintain walaupun kadang-kadang saya makan lewat malam dan paling ketara ialah kulit muka makin kurang berjerawat dan lebih halus. 😆

2012 tu belum berkahwin,  kulit muka berminyak dan kusam. Tahun 2018, dah jadi ibu kepada dua orang anak.  


Siapa yang sangat memerlukan ESP  ni?

✅Ibu hamil, berpantang dan menyusu.

✅Nak kulit sihat dan mulus gebu.
✅Mereka yang sibuk memerlukan tenaga dan stamina berpanjangan.
✅Pasangan suami isteri tengah ikhtiar hamil.
✅Ada masalah rambut gugur.
✅Warga emas yang ingin sihat dan aktif.
✅Mereka yang nak kurus dan maintainkan berat badan.








So, kalau sesiapa yang tak pernah lagi cuba supplemen SHAKLEE, saya sangat sarankan cuba ESP ini. Nak cantik dan pada masa yang sama nak sihat, saya rekomen sangat-sangat cuba lah consume ESP ini. ❤


Shafizah Shaklee
📲 012-801 2476 
#shakleesabah
#pengedarshakleeindahpermai
#espshaklee
#milkbooster 
#energybooster

Follow :

FACEBOOK :SHAFIZAH MAN 
INSTAGRAM :@shafizahbeauty 




Comments

Diana Danias said…
Saya pun suka dengan ESP bantu untuk kenyang lebih lama
fatin hamzah said…
Mmg sesuai utk ibu hamil
Rambut, kuku lebih kuat bila konsisten dgn ESP
Sharren K. N. said…
Tu la kan..saya pun baru tau..thanks sharing hehe
Nowa Mommy said…
Samalah masa pantang anak kedua minum esp sangat membantu proses pantang dan bf
Heera Noy said…
Kulit nampak berseri2 sejak ambil esp ni.😍
Alezra Alez said…
sy peminat no 1 soya shaklee
Suhanah Muslin said…
Sya amalkn ESP utk legakn gastrik, alhamdulilah berkesan

Popular posts from this blog

Berpantang dengan lebih tenang dan gembira

Nak tahu, masa tidur anak yang sentiasa berubah-ubah buat kan ibu yang berpantang pun tidur tak tentu.  Kejap hari ni malam berjaga. Besok pula subuh berjaga. Ada yang tak tidur langsung seharian.  Itu normal. 
1st time Mom, akan mudah rasa tertekan sebab belum ada pengalaman nak jaga new born baby. Ramai kawan saya berkongsi cerita pasal tempoh berpantang masing-masing. Dan semuanya cakap ‘tak mudah’.

Bukan nak bagi takut sama ibu-ibu yang tengah tunggu hari. 😆 Tapi, ilmu berpantang kena ada untuk mengelak simptom kemurungan.  Pernah dengar meroyan?  Itu dah tahap serius.
Tapi sebelum saya kenal Shaklee, ketika berpantang anak yang sulung saya mungkin dalam tahap tertekan sebab tak cukup rehat, penat, mudah lapar,  susu tak meriah di awal tempoh berpantang, sembelit,  luka lambat sembuh, mudah menangis.
Ya betul, saya di awal fasa berpantang cepat tersentuh.  Ada ja nak ditangisi.  Bila fikir balik, tiada pun hal yang teruk masa berpantang.  Hehe Pendek kata, emosi tak stabil.
P…

6 Golongan Yang Memerlukan ESP SHAKLEE

Energizing Soy Protein atau dikenali sebagai ESP Shaklee ialah minuman kegemaran bagi peminat Shaklee. 
Tak kisah, lelaki atau perempuan, yang muda atau tua, bujang atau yang sudah berkahwin, semua suka pada ESP Shaklee. 
Kenapa ramai sangat yang jatuh hati pada ESP Shaklee ni? Sebab rata-ratanya telah dapat seribu manfaat dan khasiat hasil daripada minum ESP Shaklee secara konsisten. 
Jadi, sebelum tu saya nak terangkan sikit apa itu ESP SHAKLEE.

Energizing Soy Protein atau ESP ialah protein soya yang berkualiti tinggi. Didatangi dalam bentuk satu canister dan berbentuk serbuk. ESP ni boleh dibancuh dengan minuman kegemaran kita seperti milo, horlicks, susu segar atau buah-buahan yang dikisar bersama dengan ESP.
ESP dibancuh dengan air sejuk atau air suam demi memelihara protein supaya tidak termusnah oleh suhu yang tinggi. So, ESP ni tak boleh dibancuh dengan air panas.

ESP Shaklee adalah daripada kacang soya dimana ia tinggi dengan sumber PROTEIN.  

Badan kita ni memerlukan sangat p…