Skip to main content

Posts

Showing posts from April, 2018

Target dalam Hidup

Setiap orang perlu ada TARGET dalam hidup so hidup kita ini akan lebih bermakna. Percaya tak, sejak kita kecil lagi, kita dah tahu nak set target. Contohnya, bayi kecil merangkak di bawah meja nak ambil bola. Target bayi tu ialah nak dapatkan bola. So, bayi tu berusaha sungguh sungguh merangkak nak ambil bola tu.

Jadi, semua orang perlukan satu target dalam hidup. At least, satu target. Orang bertanya, suri rumah pun kena ada target ka? Bukan kerja professional pun.

Bertenang suri rumah diluar sana. Dalam entri ni, saya akan berkongsi TARGET SAYA SEBAGAI SEORANG SURI RUMAH.

Tak kira kita ni berkerja atau seorang peniaga, wanita bekerjaya atau suri rumah. Semua pun kena ada target, semua kena ada impian dan cita-cita.

Sebab, bila kita ada target,  kita akan berusaha dan mencari jalan untuk mencapai apa yang kita mahukan tadi.

Buat saja TARGET yang biasa-biasa sahaja dulu.😊 



Contohnya, bulan ni kita elakkan makan diluar, kurangkan makan makanan bergoreng dan banyakkan memakan buah d…

Vitamin Wajib Bagi Seisi Keluarga Saya

Sikit-Sikit Suruh Makan Sayur.
Ingat masa kecil dulu, mak dah siap masak, semua ahli famili memang akan duduk semeja untuk makan. Tak kira lah tengah hari atau makan malam. Menu mak mesti wajib ada tiga, ada ikan, sayur dan sup. Kalau mak tak masak ikan, mesti ada ayam, sayur dan sup.

Tapi, macam biasa dan macam orang lain juga... Mesti ayam dan sup saja dipandang. Hehe Itu pun tengok jenis sup, kalau sup sayur sanggup tak mahu makan. Makan ayam dan ikan ja. Sayur pula ada la sesudu diambil letak atas piring. Itu pun mak yang tolong sendukkan. Mak mestI jeling kat piring sambil cakap "makan sayur tu", "makan sayur banyak-banyak", "bazir sayur tak makan habis". 


Dah kahwin dan ada anak, giliran saya pula cakap kat anak, "makan sayur tu Nak, sedap".
Bila dah ada famili sendiri, baru sedar pentingnya Nutrisi yang seimbang untuk ahli keluarga kan.


Cuba tanya kat diri sendiri. Adakah kita dapat Nutrisi lengkap setiap hari?
Kalau kita tengok bali…

6 Golongan Yang Memerlukan ESP SHAKLEE

Energizing Soy Protein atau dikenali sebagai ESP Shaklee ialah minuman kegemaran bagi peminat Shaklee. 
Tak kisah, lelaki atau perempuan, yang muda atau tua, bujang atau yang sudah berkahwin, semua suka pada ESP Shaklee. 
Kenapa ramai sangat yang jatuh hati pada ESP Shaklee ni? Sebab rata-ratanya telah dapat seribu manfaat dan khasiat hasil daripada minum ESP Shaklee secara konsisten. 
Jadi, sebelum tu saya nak terangkan sikit apa itu ESP SHAKLEE.

Energizing Soy Protein atau ESP ialah protein soya yang berkualiti tinggi. Didatangi dalam bentuk satu canister dan berbentuk serbuk. ESP ni boleh dibancuh dengan minuman kegemaran kita seperti milo, horlicks, susu segar atau buah-buahan yang dikisar bersama dengan ESP.
ESP dibancuh dengan air sejuk atau air suam demi memelihara protein supaya tidak termusnah oleh suhu yang tinggi. So, ESP ni tak boleh dibancuh dengan air panas.

ESP Shaklee adalah daripada kacang soya dimana ia tinggi dengan sumber PROTEIN.  

Badan kita ni memerlukan sangat p…

Tips Bina Semangat Bila Rasa Down Dalam Business

Bila kita rasa down...

Down sebab kita kecewa.  Rasa mahu putus asa. Rasa penat. Rasa sakit hati. 😅

Tapi, apa yang saya selalu buat kalau rasa down.

Pertama, nangis... Semestinya saya akan bagi saja air mata ni mengalir.

Menangis boleh buatkan hati rasa tenang. Menangis saja. Tak salah pun.

Yang salah bila kita menangis meraung-raung sampai mogok tak mahu makan dan berkurung dalam bilik seharian.



Kedua, saya tak akan online. Facebook,  Instagram,  Wechat, Blog. Semua tutup sebentar.

Kenapa? Wanita ni hati sensitif tau. Kita cenderung nak luah macam-macam kat media sosial.

Cukup la kita saja yang tau apa masalah kita, tak perlu hebohkan. Nanti orang lain pun ikut stress sama tengok status kita.




Ketiga, saya akan cari orang yang ambil berat dengan diri ini. Contohnya,  mentor.

Entah berapa kali dah mengeluh, mengadu, mengarang ayat yang panjang lepas tu sent dengan mentor.

Bagi tahu kat Mentor, hati terasa sedih dan down sangat. 😭

Mentor ni, orang yang berpengalaman.  Dorang dah pern…

Resepi ESP Mudah dan Sedap

Kawan bertanya pada saya, "ESP tu kuat tak bau soya dia?", "Tak suka soya la, minum kosong macam tu saja ka?", "Bila sesuai minum ESP ni?".

Jadi, hari ni saya akan berkongsi resepi ESP yang mudah dan sedap sangat. 😋

Ok, berbalik kepada soalan yang ditanya tadi... Sebenarnya,  ESP tiada bau soya pun.  Dan rasa ESP ni rasa Vanilla. Kalau tak suka bau soya atau tak berapa gemar sangat dengan minuman soya, boleh saja buat resepi baru.

Bila sesuai minum ESP, bergantung pada keperluan diri kita. Macam saya, sebab nak kawal berat badan selepas melahirkan anak,  selalunya saya akan minum ESP di waktu perantaraan sarapan dan makan tengah hari. So, bila tengah hari nanti saya tak akan makan nasi dengan banyak sebab ESP ni memberi rasa kenyang yang lama.

Kalau nak rasa bertenaga sepanjang hari, seeloknya minum ESP di awal pagi sebagai breakfast on the go. Saya selalu minum ESP sebagai sarapan segera sebelum mulakan tugasan harian sebagai seorang ibu dan isteri.

Na…

Berpantang dengan lebih tenang dan gembira

Nak tahu, masa tidur anak yang sentiasa berubah-ubah buat kan ibu yang berpantang pun tidur tak tentu.  Kejap hari ni malam berjaga. Besok pula subuh berjaga. Ada yang tak tidur langsung seharian.  Itu normal. 
1st time Mom, akan mudah rasa tertekan sebab belum ada pengalaman nak jaga new born baby. Ramai kawan saya berkongsi cerita pasal tempoh berpantang masing-masing. Dan semuanya cakap ‘tak mudah’.

Bukan nak bagi takut sama ibu-ibu yang tengah tunggu hari. 😆 Tapi, ilmu berpantang kena ada untuk mengelak simptom kemurungan.  Pernah dengar meroyan?  Itu dah tahap serius.
Tapi sebelum saya kenal Shaklee, ketika berpantang anak yang sulung saya mungkin dalam tahap tertekan sebab tak cukup rehat, penat, mudah lapar,  susu tak meriah di awal tempoh berpantang, sembelit,  luka lambat sembuh, mudah menangis.
Ya betul, saya di awal fasa berpantang cepat tersentuh.  Ada ja nak ditangisi.  Bila fikir balik, tiada pun hal yang teruk masa berpantang.  Hehe Pendek kata, emosi tak stabil.
P…

Kisah dan Perubahan Saya Selepas Minum ESP

Oleh kerana, sepanjang April ni ESP tengah Promosi, saya akan berkongsi pengalaman dan perubahan sendiri selepas minum ESP secara konsisten selama setahun lebih.
Saya kenal ESP ni mula tahun 2014. Masa tu dah macam trend, semua orang minum ESP sebab nak cantik. Tapi, saya tak beli pun ESP ni sebab saya tengah consume satu kolagen yang agak mahal dalam harga RM 200 lebih.

Dah beli 3 kotak kolagen tu, saya dapat rasa ada perubahan di kulit muka. Tapi, Ya Allah mahal ya RM 200  sekotak kolagen tu dan di dalam dia cuma ada 15 sachet.

Saranan minum kolagen tu untuk bagi berkesan ialah 2 sachet sehari. Allah, memang tak mampu la nak teruskan consume sebab saya masih tengah study tak bekerja.

So, pada tahun yang sama, saya dah berkahwin dan hamil. Bila nampak ada orang berkongsi pasal kebaikan ESP untuk ibu hamil, saya terus pujuk suami beli. 😁

Terpujuk la juga Suami beli ESP dan mula minum masa hamil dua bulan. Tapi, sebab mual dan muntah 24 jam sehari, saya berhenti minum sebab tak l…

Kenapa Saya Jatuh Hati Dengan Shaklee

Bila cerita pasal Shaklee ni, suka saya nak bagi tahu yang saya dah Jatuh Hati sangat dengan Shaklee . Sebab apa? Sebab saya dah terkena dengan Shaklee effects.  ❤

Mahu tahu tak? Dari zaman bujang lagi saya memang jarang sangat pakai skincare atau makeup.
Tapi, saya tetap mahu nampak cantik. Bab skincare, saya tak rajin pakai toner & moisturizer. Apatah lagi mask atau serum. 
Walaupun saya tahu, benda ni penting tapi kadang kadang (selalunya) saya tak betul betul jaga kulit muka dengan betul. 
Tahun 2012 tu masa study kat U, baru berumur 23 tahun. Masa ni memang langsung tak jaga muka atau tak ambil peduli pun bab makan. 
Asalkan cuci muka dan pakai sunblock before pergi kelas, done! Bab makan, asal kenyang, done! Hehe
Tapi, mahu tahu tidak bila kita tak jaga kesihatan diri baik baik ; benda ni nampak sangat dari tekstur kulit kita.
Bila badan tak cukup rehat, diet tak seimbang, selalu stress dengan kerja, kulit kita nampak kusam dan tidak bermaya. Kita akan kelihatan lebih tua d…