Skip to main content

Posts

Vitamin C Shaklee (Sustained Release Vita C PLUS)

Sustained Release Vita C PLUS atau dikenali sebagai Vitamin C ialah salah satu supplemen Shaklee yang saya wajib makan Setiap hari.

Mula-mula,  saya kenal ESP dulu baru la VITAMIN C. Bila dah mula makan VITAMIN C ni dengan konsisten, saya jadi jatuh hati dengan manfaat VITAMIN C. Sehari tak makan lain macam rasanya. 😊 


Saya adalah orang yang jenis cepat jatuh sakit. Dulu dalam sebulan tu mesti akan ada dua tiga kali sakit selesema. 
Kalau lewat tidur, esok dia mesti akan jatuh sakit sebab badan tak cukup rehat.
Bila saya tak cukup tidur, bukan saja sakit selesema... Malah, kulit muka boleh timbul banyak jerawat pasir.
Dah la jerawat yang besar belum pulih, jerawat pasir pula tumbuh merata-rata. πŸ˜…
Belum sempat jerawat yang lama nak pulih, ada pula jerawat baru. Tiap hari tengok cermin mesti mengeluh, bila nak flawless ni?

So, lepas dah makan VITAMIN C dengan konsisten,  perubahan yang paling ketara pada saya ialah sekarang dah tak mudah selesema. 
Sebab VITAMIN C bantu menguatka…
Recent posts

Punca Kulit Kusam dan Cara Atasinya

Kalau nak atasi kulit kusam ni, paling penting kita mesti tahu apa sebab atau punca yang boleh membuatkan kulit kita menjadi kusam.

Ramai orang tak tahu tabiat kita ini lah yang menyebabkan kulit muka kita semakin kusam. Jadi, apa sebenarnya tabiat buruk kita yang kita tak sedar yang boleh menyebabkan kulit kusam?




So, di bawah ini saya senaraikan 10 punca kenapa berlakunya kulit kusam.

1. Tidak Mengamalkan Scrub.

- Kita selalu amalkan cuci muka dan sapu pelembap di muka tapi kita lupa nak scrub muka. Kita lupa nak masukkan rutin scrub muka itu dalam proses penjagaan kulit muka kita.

- Scrub sangat penting untuk menanggalkan kulit mati yang ada di muka kita. Begitu juga kulit badan kita, kita perlu scrub badan sekurang-kurangnya 1-2 kali seminggu.

2. Tidak minum air secukupnya.

- Air sangat penting dalam tubuh badan kita. Hampir 70% dalam tubuh badan kita adalah terdiri daripada air. Kalau kita malas minum air, macam mana nak dapatkan kulit yang bersinar?  Sebab itulah, kulit kita mak…

Meal Shakes Shaklee

Meal Shakes ada sejenis minuman berbentuk serbuk yang boleh kita bancuh dengan susu, milo, horlicks dan banyak lagi.
Ia diperbuat daripada bahan semulajadi seperti buah-buahan, sayur-sayuran, kacang soya, lactalbumin (sejenis susu) dan lain-lain lagi.
Lactalbumin ialah satu bahan yang terbaik dan mengandungi organisma protin yang berkualiti dan mudah diserap oleh tubuh badan kita dari peringkat bayi hingga ke orang dewasa. 
Siapa boleh minum Meal Shakes? 
✔Bayi atau kanak-kanak yang membesar ✔Student ✔Ibu mengandung ✔ Atlet sukan  ✔ Vegetarian  ✔ Orang yang sakit ✔ Orang yang sibuk bekerja ✔ Orang yang selalu makan makanan segera
Manfaat Utama Meal Shakes
πŸ’  Sebagai nutrisi lengkap - menyediakan 24 jenis vitamin,  minuman dan zat perlu. Juga ada lesitin soya yang bekerjasama dengan vitamin larut lemak. 
πŸ’  Bekalkan nutrisi kepada sel tubuh - Kaya dengan protin (tidak mengandungi laktosa), bantu bina sel-sel kulit, kuku, rambut, organisma, darah, imun dan lain-lain. 
πŸ’ Bantu Tumbesaran  -…

Vitamin Wajib Bagi Seisi Keluarga Saya

Sikit-Sikit Suruh Makan Sayur.
Ingat masa kecil dulu, mak dah siap masak, semua ahli famili memang akan duduk semeja untuk makan. Tak kira lah tengah hari atau makan malam. Menu mak mesti wajib ada tiga, ada ikan, sayur dan sup. Kalau mak tak masak ikan, mesti ada ayam, sayur dan sup.

Tapi, macam biasa dan macam orang lain juga... Mesti ayam dan sup saja dipandang. Hehe Itu pun tengok jenis sup, kalau sup sayur sanggup tak mahu makan. Makan ayam dan ikan ja. Sayur pula ada la sesudu diambil letak atas piring. Itu pun mak yang tolong sendukkan. Mak mestI jeling kat piring sambil cakap "makan sayur tu", "makan sayur banyak-banyak", "bazir sayur tak makan habis". 


Dah kahwin dan ada anak, giliran saya pula cakap kat anak, "makan sayur tu Nak, sedap".
Bila dah ada famili sendiri, baru sedar pentingnya Nutrisi yang seimbang untuk ahli keluarga kan.


Cuba tanya kat diri sendiri. Adakah kita dapat Nutrisi lengkap setiap hari?
Kalau kita tengok bali…

6 Golongan Yang Memerlukan ESP SHAKLEE

Energizing Soy Protein atau dikenali sebagai ESP Shaklee ialah minuman kegemaran bagi peminat Shaklee. 
Tak kisah, lelaki atau perempuan, yang muda atau tua, bujang atau yang sudah berkahwin, semua suka pada ESP Shaklee. 
Kenapa ramai sangat yang jatuh hati pada ESP Shaklee ni? Sebab rata-ratanya telah dapat seribu manfaat dan khasiat hasil daripada minum ESP Shaklee secara konsisten. 
Jadi, sebelum tu saya nak terangkan sikit apa itu ESP SHAKLEE.

Energizing Soy Protein atau ESP ialah protein soya yang berkualiti tinggi. Didatangi dalam bentuk satu canister dan berbentuk serbuk. ESP ni boleh dibancuh dengan minuman kegemaran kita seperti milo, horlicks, susu segar atau buah-buahan yang dikisar bersama dengan ESP.
ESP dibancuh dengan air sejuk atau air suam demi memelihara protein supaya tidak termusnah oleh suhu yang tinggi. So, ESP ni tak boleh dibancuh dengan air panas.

ESP Shaklee adalah daripada kacang soya dimana ia tinggi dengan sumber PROTEIN.  

Badan kita ni memerlukan sangat p…

Tips Bina Semangat Bila Rasa Down Dalam Business

Bila kita rasa down...

Down sebab kita kecewa.  Rasa mahu putus asa. Rasa penat. Rasa sakit hati. πŸ˜…

Tapi, apa yang saya selalu buat kalau rasa down.

Pertama, nangis... Semestinya saya akan bagi saja air mata ni mengalir.

Menangis boleh buatkan hati rasa tenang. Menangis saja. Tak salah pun.

Yang salah bila kita menangis meraung-raung sampai mogok tak mahu makan dan berkurung dalam bilik seharian.



Kedua, saya tak akan online. Facebook,  Instagram,  Wechat, Blog. Semua tutup sebentar.

Kenapa? Wanita ni hati sensitif tau. Kita cenderung nak luah macam-macam kat media sosial.

Cukup la kita saja yang tau apa masalah kita, tak perlu hebohkan. Nanti orang lain pun ikut stress sama tengok status kita.




Ketiga, saya akan cari orang yang ambil berat dengan diri ini. Contohnya,  mentor.

Entah berapa kali dah mengeluh, mengadu, mengarang ayat yang panjang lepas tu sent dengan mentor.

Bagi tahu kat Mentor, hati terasa sedih dan down sangat. 😭

Mentor ni, orang yang berpengalaman.  Dorang dah pern…

Resepi ESP Mudah dan Sedap

Kawan bertanya pada saya, "ESP tu kuat tak bau soya dia?", "Tak suka soya la, minum kosong macam tu saja ka?", "Bila sesuai minum ESP ni?".

Jadi, hari ni saya akan berkongsi resepi ESP yang mudah dan sedap sangat. πŸ˜‹

Ok, berbalik kepada soalan yang ditanya tadi... Sebenarnya,  ESP tiada bau soya pun.  Dan rasa ESP ni rasa Vanilla. Kalau tak suka bau soya atau tak berapa gemar sangat dengan minuman soya, boleh saja buat resepi baru.

Bila sesuai minum ESP, bergantung pada keperluan diri kita. Macam saya, sebab nak kawal berat badan selepas melahirkan anak,  selalunya saya akan minum ESP di waktu perantaraan sarapan dan makan tengah hari. So, bila tengah hari nanti saya tak akan makan nasi dengan banyak sebab ESP ni memberi rasa kenyang yang lama.

Kalau nak rasa bertenaga sepanjang hari, seeloknya minum ESP di awal pagi sebagai breakfast on the go. Saya selalu minum ESP sebagai sarapan segera sebelum mulakan tugasan harian sebagai seorang ibu dan isteri.

Na…